منوی اصلی
آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 2419
بازديدکنندگان امروز: 64
کل بازديدکنندگان: 100086
بازديدکنندگان آنلاين: 5
زمان بارگزاري صفحه: 0.4836 ثانيه
بخشنامه های کارآفرینی
نحوه اجرائی و عملیاتی نمودن طرحهای بنگاههای كوچك اقتصادی
1 – دستگاههای اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مزیت های بخش های مختلف اقتصادی استان و شهرستانها را براساس اسناد توسعه استانی و طرحهای آمایش سرزمین در قالب برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران استخراج و سیاستهای هر استان و بخش را در ابتدای سال توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان تصویب و ابلاغ نموده و مطالعات انجام یافته برای احصاء فعالیت ها و طرحهای مزیت دار را توسط هر دستگاه به متقاضیان اعلام نمایند.
کار گروه اشتغال و سرمایه گذاری استان موظف است طرحها و فعالیت های بخش های اقتصادی را که به حالت اشباع درآمده و یا به هر دلیلی فاقد توجیه اقتصادی، فنی و مالی هستند تعیین کند و توسط دستگاه اجرایی و رسانه ها اعلام عمومی شود و بانکها نیز موظفند این گونه طرحها را نپذیرند.

2 – دستگاههای اجرایی استانی موظفند قبل از ارسال پرونده های متقاضیان به دبیرخانه کار گروه اشتغال و سرمایه گذاری استان نسبت به بررسی گزارش توجیهی اقتصادی فنی و مالی طرح و بخصوص اهلیت و توانمندی متقاضیان در مورد اجرای طرح اقدام نموده و ضمن اطلاع رسانی دقیق و اطمینان از تکمیل پرونده، آنها را به دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان معرفی نمایند.

3 - کلیه متقاضیان موظفند طی جدولی که بپیوست می باشد مشخصات و ویژگی های نیروی انسانی مورد نیاز طرح را دقیقاً مشخص و ضمیمه گزارش توجیهی اقتصادی، فنی و مالی طرح نمایند. دستگاه اجرایی موظف است نسبت به ورود اطلاعات مربوط به جدول مذکور در سامانه نرم افزاری بنگاه های اقتصادی اقدام نماید.

4 – کمیته ای تحت عنوان آموزش و تأمین منابع انسانی به ریاست معاون برنامه ریزی استانداری و با عضویت سازمان کار و امور اجتماعی، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، سازمان آموزش و پرورش، دانشگاههای دولتی و آزاد هر استان تشکیل شود و با استفاده از اطلاعات مذکور در ماده 3 اقدامات لازم را جهت تأمین نیروی انسانی مورد نیاز طرحهای موضوع این آئین نامه بعمل آورند.

5 – کار گروه اشتغال و سرمایه گذاری استان موظف است حسن تطبیق طرحها و سیاست های توسعه بخشهای اقتصادی استان، بانک عامل طرح را تعیین و متقاضی را جهت اقدامات بعدی به بانک عامل معرفی نماید.

6 – بانک های عامل موظفند پس از دریافت پرونده متقاضیان حداکثر ظرف مدت ده روز نسبت به بررسی شکلی پرونده متقاضیان اقدام و در صورت نقص مدرک مراتب را جهت رفع نقص به دستگاه اجرایی ذیربط و متقاضی اعلام نمایند و مطابق ماده 6 آئین نامه اجرایی بنگاههای کوچک اقتصادی زود بازده و کارآفرین حداکثر ظرف مدت 45 روز نسبت به بررسی و اعلام نتیجه به متقاضی، دستگاه اجرایی ذیربط و دبیرخانه کار گروه اقدام نمایند.

7– بانک های عامل موظفند فهرست طرحهای مورد تأیید خود را به کار گروه اشتغال و سرمایه گذاری استان تحویل داده و ضمن اخذ تأییدیه کارگروه و ضمانت رسمی ( محضری) از متقاضی، نسبت به انعقاد قرارداد با وی و پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

8 – بانکهای عامل موظفند نسبت به اخذ تعهد رسمی ( محضری) از متقاضیان درخصوص انجام تعهدات آنها مبنی بر هزینه نمودن تسهیلات در طرح و ایجاد فرصت های شغلی جدید و اتمام طرح در زمان و کیفیت مطلوب در طرح اقدام نمایند تا در صورت عدول متقاضی از تعهدات نسبت به استیفای حقوق قانونی لازم برای به حال نمودن کل دیون متقاضی به اضافه سود و کارمزد متعلقه اقدام نمایند.

9 – بانک های عامل موظفند در نحوه هزینه تسهیلات، نظارت کامل نموده و پس از اطمینان از هزینه نمودن تسهیلات در طرح مورد نظر نسبت به پرداخت مرحله بعدی تسهیلات اقدام نمایند .

10 – کلیه متقاضیان تسهیلات به میزان بیش از دویست میلیون ریال(200 میلیون ریال) موظف به طی دوره کارآفرینی و آموزش کسب و کار مورد تأیید مؤسسه کار و تأمین اجتماعی (وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی ) می باشد و پرداخت تسهیلات به آنها منوط به طی این دوره ها می باشد.
تبصره 1: پرداخت یارانه به طرحهای به بهره برداری رسیده بند فوق نیز منوط به طی دوره مذکور می باشد.
بصره 2: هزینه دوره های مذکور بر عهده شرکت کنندگان می باشد.

11- متقاضیان موظفند بلافاصله پس از به بهره برداری رسیدن طرح مراتب را از طریق رایانه و یا به صورت کتبی به بانک عامل و دستگاه اجرایی ذیربط اعلام نموده و دستگاه اجرایی موظف است متقاضی را در این خصوص توجیه نماید.

12- بانکهای عامل و کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان و شهر می توانند مشتركاً یا مستقلاً بررسی طرحهای اقتصادی را براساس دستورالعمل این ماده كه متعاقباً ارسال خواهد شد از طریق شرکتهای مشاوره ای صلاحیت دار انجام دهند.

13 – دستگاه اجرایی ذیربط مسئولیت احراز و تحقق اشتغال تعهد شده در طرحها و نظارت بر آنها و همچنین انجام اقدامات لازم برای پایداری آنها را بر عهده دارد.

14- پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به بنگاههایی که کمتر از ده نفر شاغل بیمه شده دارند ممنوع می باشد.

15 – کارگروههای اشتغال و سرمایه گذاری استانها مجازند با میزان حداکثر بیش از 20 درصد از سهم تسهیلات هر استان را براساس مصوبه شماره 29838/ت 34922هـ مورخه 24/3/84 هیأت وزیران جهت تثبیت اشتغال و تأمین نقدینگی بنگاههای اقتصادی استان پرداخت نمایند.

16 – پنجاه (50) درصد از تسهیلات سهم هر استان برای ایجاد، توسعه، تکمیل و تامین نقدینگی مورد نیاز بنگاههای اقتصادی متوسط و بزرگ ( پنجاه نفر و بالاتر ) اختصاص می یابد.

17 – مدت زمان اجرای طرح های بزرگ با تشخیص و تصویب کار گروه اشتغال و سرمایه گذاری استان می باشد.

18 – تعداد اشتغال ایجاد شده در بخش غیر مزد بگیری خوداشتغالی نباید بیش از ده درصد کل اشتغال پیش بینی شده در اسناد توسعه اشتغال استانها متجاوز نماید و سهم خود اشتغالی پیش بینی شده در تفاهم نامه های منعقده نیز در چارچوب این میزان قرار می گیرند.

تبصره: طرح های خود اشتغالی بنیاد شهید و امور ایثارگران کمیته امداد حضرت امام (ره) و سازمان بهزیستی از اولویت های اجرایی در بند فوق برخوردار می باشند.

19 – تسهیلات سهم بخش مسکن در سال جاری از تسهیلات بنگاههای کوچک اقتصادی زود بازده جدا شده و سرمایه گذاران این بخش می بایست از طریق شورای مسکن و شهرسازی استان از سهم مربوط استفاده نموده و مشمول تسهیلات موضوع این بخشنامه نمی شوند لیکن کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان موظف است به آمار مربوط به اشتغال در این بخش نظارت کامل نموده و گزارش اشتغال ایجاد شده در این بخش را به صورت ماهانه از طریق شورای مسکن استان و جهت تقدیم به شورای عالی اشتغال به وزارت کار و امور اجتماعی اعلام نماید.

20 – استخراج اطلاعات از طریق نرم افزار خواهد بود و بنابراین کلیه دستگاههای اجرایی و بانک های عامل موظفند گزارش دقیق عملکرد خود را به دبیرخانه کار گروه اشتغال و سرمایه گذاری ارائه نمایند و ثبت کلیه اطلاعات در سامانه سراسری نرم افزار بنگاههای اقتصادی ضروری و لازم الاجرا می باشد ارائه هر گونه آمار نادرست از مصادیق ارائه گزارش خلاف واقع محسوب می گردد و مستوجب پیگرد می باشد.

21 – با عنایت به بهره برداری رسیدن بسیاری از طرح ها، کمیته های نظارت هر استان موظفند گزارش عملکرد خود را به صورت پانزده (15) روز یکبار به استاندار ارائه نمایند و استانداری نیز گزارش مذکور را به صورت ماهانه به وزارت کار و امور اجتماعی ارائه خواهند نمود.

22 – استانداران محترم موظف هستند از طریق شورای برنامه ریزی استان مطابق ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1386 و براساس محتویات استانی دولت مابه التفاوت مورد نیاز یارانه ابلاغی تسهیلات مربوطه را از سهمیه ملی جبران نمایند.این بخشنامه در 22 ماده و 3 تبصره از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا بوده و کلیه مقررات مغایر با آن لغو می گردد.